Online jelenlét
Manapság, mikor a gyerekek már beleszületnek a digitális világba, nem az a kérdés, hogy hogyan ne használják, sokkal inkább az, hogy hogyan használják jól. Ezt megtanítani nekik, a szülők felelőssége, minden rajtuk múlik. Elsősorban fontos a jó példa nyújtása: ha a szülő sem tud gátat szabni a kütyühasználatnak, a gyermek számára nem lesz hiteles. Hasznos, könnyen beépíthető tippeket olvashatunk a témáról, itt: Online jelenlét otthon.

Az alfa generáció számára fejlesztették ki az Alfit, ami segítséget nyújt a szülőknek a korlátok felállításában: használatával beállítható, hogy milyen alkalmazások működőképesek az eszközön, az alkalmazás „elfárad”, ha a gyermek kitöltötte a megszabott időkeretet. A túlzott eszközhasználat rossz hatást gyakorol a gyermekek fejlődésére, az Alfi használatával azonban a kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad: interaktív, közösségi játékokkal fejleszti a leginkább sérülő szociális készségeket. Bővebben az Alfiról: Kisgyermekek új barátja – Alfi az alfáknak.
Gyerekkönyv-ajánlók
Pedagógusként számomra a mesehallgatás nem csupán a kikapcsolódást jelenti, hanem a nevelés, ismeretterjesztés egyik legjobb módját – természetesen a játék mellett. Láthatatlanul, kedvelt szereplők helyébe képzelve ismerhetik meg a világ rendjét, működését. A jó mese kulcsot ad a gyerekek kezébe, képességet gondjaik megoldására.

Becz Dorottya: Süti és a pizsamaparti című könyvében a barátságos történetbe bújtatva tanítja a gyerekeket arra, hogy kutya és macska között igen is lehet barátság: Kutya-macska barátság, avagy le az előítéletekkel
Shona Innes könyvei kicsit didaktikusabb úton ugyan, de Agócs Írisz rajzaival lágyítva mégis gyerekbarát úton közelít meg fontos témákat, amik előbb utóbb minden család életében felbukkannak: A jó mese gyógyír mindenre.
Nevelési kérdések
Nincs ember Magyarországon, aki ne hallotta volna Vekerdy Tamás nevét, és nincs szülő, aki ne vette volna kezébe valamelyik könyvét, ne hallgatta volna meg valamelyik előadását. Olyan biztosan van, aki nem ért vele egyet, de ehhez is ismerni kell nézetét. Ha nem hallottál róla, itt az alkalom, hogy pótold: Hogyan neveljünk boldog gyermeket?

Gyursánszky Ágnes részletes és informatív cikkében olvashatunk a nemi sztereotípiákról, amik már kisgyermekkortól meghatározzák a gyermekek viselkedését, játékát, később pedig nagyban befolyásolják, hogy milyen pályát választanak maguknak. Tűzoltó leszel, s katona.
Manapság sokat hallani az evési zavarokról, a különböző étel-intoleranciákról. Oroszi Viktória, gyógypedagógus, foglalkozik több típusú terápiával, fő profilja az étkezési és evési zavarok komplex terápiája. Munkájáról, tapasztalatairól itt olvashattok bővebben: Kihez fordulhat a szülő, ha evési vagy etetési zavarok merülnek fel a gyermekkel?
Önismeret

Gyursánszky Ágnes szociológusként nyújt betekintést számunkra egy nagyon fontos jelenség hátterébe. Két írását olvasva megismerhetjük a bántalmazott (Fojtogató múlt) és a bántalmazó gyerekek (Bántalmazó gyerek voltam) által megélt érzelmeket, traumákat, a háttérben meghúzódó folyamatokat, lelki történéseket.
A gyász feldolgozása nehéz folyamat, gyakran komoly önismereti munka kíséri. Egy elveszített magzat, vagy gyermek miatt érzett gyász feldolgozása még ennél is összetettebb, elsőre lehetetlennek tűnik. Szerencsére egyre többen képesek segítséget kérni, és egyre több a képzett gyászfeldolgozó terapeuta – az ő közreműködésükkel könnyebb a veszteséget feldolgozni, majd pozitívan gondolni a jövőre. Babák a felhők felett.
Zaka Dóra útmutatása alapján kipróbálhatod, milyen az emlékutazás, hogy milyen trükkökkel, mely kérdések feltevésével tudod leghatékonyabban felidézni gyermekkori emlékeid, hogy aztán felhasználva azokat fontos önismereti folyamatokat élhetsz meg. Próbáld ki te is: A gyerekkori emlékeim és én.
Az ajánlót válogatta: Hacskóné Bezzeg Alexandra
Kiemelt kép: Pixabay (Pexels.com)