Környezettudatos szülők környezettudatos gyerekei

Ez a négy lépés segít, hogy környezettudatosságra neveld gyermekedet
Környezettudatos gyereknevelés

Korunk egyik legnagyobb kihívásai közé tartozik a klímaválság, az élelmiszer-pazarlás és a mérhetetlen hulladéktermelés. Ahhoz, hogy ezeken változtatni tudjon az emberiség, szükség van arra, hogy a jövő generációit környezettudatosságra neveljük.

Ha mindenki csak egy picit tenne hozzá, és a saját környezetében vezetne be változtatásokat, azzal tulajdonképpen meg is oldhatnánk a globális probléma javát. Formálnunk kell személetünket, hisz a mi gyerekkorunkban ez még nem volt központi téma, más elvek szerint nevelkedtünk. Ha gyermeket nevelsz, négy lépésben formálhatod önmagad, s egyben taníthatod gyermeked arra, hogyan legyen számára természetes a fenntarthatóság.

1. Mintaadás

Kép forrása: Daniella McInnes/Unsplash.com

A gyermekek a szüleiktől tanulják a legtöbbet. Ha azt látják, hogy a szűk környezetük szelektíven gyűjti a hulladékot, felveszik az utcán az eldobott szemetet, ha csak annyit tesznek a tányérra, amennyit meg is esznek, ők is ezt fogják tenni. Rendkívül fontos tehát a mintaadás, ami csak akkor lesz sikeres, ha a szülők hitelesek, következetesek és eltökéltek benne.

2. Tapasztalati tanulás

Kép forrása: CDC/Unsplash.com

Ahogy a gyermek nő, a mintaadás mellett a tanulás folyamata is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ebben a korban (óvodás kor – a szerk.) kiemelkedő a jelentősége annak, hogy a kicsi a mögöttes tartalmat, az okot és az okozatot is megértse. Ellenkező esetében csak egy szabályt vezetnek be a szülők, de nem fogja érteni, miért. Ha azt mondjuk neki: „Ne folyasd a vizet!”, az egy szimpla szabály. Ha viszont azt mondjuk: „Ne folyasd a vizet, mert el tud fogyni!”, megérti a mögöttes tartalmat, és belső késztetésből be is fogja tartani. Érdemes a saját környezetünkből vett példákat felhozni, hiszen azt, hogy „Afrikában nincsen elegendő ivóvíz”, a kisgyermek nem tudja értelmezni.

3. Egymásra épülő tudás

Kép forrása: Quokkabottles/Unsplash.com

Ha a gyermek rendelkezik a szükséges mintával, és megtapasztalta azt, hogy mit miért teszünk, elkezdhetünk pozitív példákat is felsorakoztatni és beemelni a mindennapi életébe.

A szelektív hulladékgyűjtés példájával szemléltetve a gyermek először azt látja, hogy szétválogatjuk a hulladékot, a következő lépésben elmagyarázzuk neki, hogy mi hova való. Ő dobálja bele a műanyagot a sárga kukába, a papírt a kékbe, és elkezdünk komposztot is gyűjteni. A harmadik lépésben elmélyülünk a témában, például bevásárlás során. „Nézd, ez egy újrahasznosított pohár, ami a mi műanyagszemetünkből készült. Emlékszel?  Nem a sima kukába dobtuk, elmostuk, betettük a sárgába, aztán elvittek újrahasznosítani.”

4. Szerzett tudásból szokás

Kép forrása: Lenka Dzurendova/Unsplash.com

Ha az információ, a módszer rögzül, a gyermek az egész életét a környezettudatos szemléletmód szerint fogja élni. Azaz a fenti példát folytatva, nemcsak hogy szelektíven fogja gyűjteni a hulladékot, hanem a vásárlás során is arra fog törekedni, hogy újrahasznosított, vagy újrahasznosítható termékeket vásároljon, mert megértette a mögöttes tartalmat.

Ne félj belevágni! Az egész család élvezni fogja!

Írta: B. Szirtes Dóra

ÖsztönAnyu, Montessori pedagógus

Kiemelt kép: Sigmund/Unsplash.com

pályázat

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük