Az idilli, kétdimenziós életet élő Nyuszi és Őz barátsága fenekestül felfordul, amikor belép az életükbe a harmadik dimenzió. Az új térben a báb Őz és rajzolt Nyuszi új kihívásokkal szembesülnek.
Ez az animációs film a cselekménybeli konfliktusát, miszerint Nyuszi és Őz érzelmileg és szellemileg is eltávolodnak egymástól, a 2D-3D világváltással teszi még különlegesebbé. Rámutat, hogy a kapcsolatokban is előfordul, hogy különböző irányba változnak a felek, és ilyenkor meg kell tanulnuk újra összehangolni külön világukat, hogy közös alapokon létezhessenek.
A rendezőt, Vácz Pétert még évekkel ezelőtt ismertem meg, és volt módunk beszélgetni a filmjéről, amit külön levetített annak idején a kis művészklubunkban. Nem titok, hogy a két állatkarakter egy korábbi párkapcsolatában szerzett élményekre is épít. Filmje a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakán diplomafilmként született meg. A forgatókönyv-fejlesztés és az animálás során a rendezőt csoporttársa, Bertóti Attila segítette alkotótársként. Ugyan a szereplők nem beszélnek (ezáltal a film bármilyen nyelvű néző számára élvezhető), de a karakterek kis hangjeleit profi bábszínészek (Mórocz Adrienn, Czupi Dániel) szinkronizálták.
A 2013-as Nyuszi és Őz több mint 300 fesztiválon szerepelt világszerte. Több mint 120 díjat és elismerést zsebelt be. Továbbá ez a film volt az első olyan MOME-s diplomafilm, amely Annecyban elnyerte a gyermekzsűri díját.
Ezt a filmet a modern magyar animációs filmnyelv egyik alapművének számító A ceruza és a radír kortárs rokonának is tekinthetjük (Macskássy Gyula, Várnai György, 1960), hiszen mindkét film a technika formai jegyeit a cselekménybe ágyazza (számos metagesztust valósítva meg ezzel), és egy válságba került barátságot jelenítenek meg.
Forrás:
Nemzeti Filmintézet (Filmarchívum): Nyuszi és Őz [kiemelt kép is innen]; A ceruza és a radír